Петрівка

Spread the love

ІМЕНИНИ ЛІТА

ПЕТРІВКА МИНАЄ – ПОЛОВИНИ ЛІТА НЕМАЄ

Час невблаганно віддаляє від нас людську пам’ять і затуманює мудрі знання, без яких ще кілька десятиліть тому не обходилася жодна українська родина. А чи потрібні вони нам взагалі, сьогодні, у третьому тисячолітті? Що вони дають розуму й серцю? Я, в свою чергу, ставлю питання читачам: а що дає нам така далека від слов’янського світу антична історія, чужа нам міфологія греків і древніх римлян?

 

ІМЕНИНИ ЛІТА

ПЕТРІВКА МИНАЄ – ПОЛОВИНИ ЛІТА НЕМАЄ

Час невблаганно віддаляє від нас людську пам’ять і затуманює мудрі знання, без яких ще кілька десятиліть тому не обходилася жодна українська родина. А чи потрібні вони нам взагалі, сьогодні, у третьому тисячолітті? Що вони дають розуму й серцю? Я, в свою чергу, ставлю питання читачам: а що дає нам така далека від слов’янського світу антична історія, чужа нам міфологія греків і древніх римлян? Напевно, –інформацію про загальнолюдські цінності, які має знати кожна освічена людина. То чи варто ігнорувати власну народну культуру, обмежуючись споживацьким ставленням до неї, визнаючи лише поверховий шар традицій, зовнішню красу народних свят, національного фольклору, звичаїв, обрядів, відкидаючи їхню глибинну сутність і філософію світоглядної системи, досвід предків? Забута культура. Втрачені скарби. Непрочитані сторінки життя народу… І це скрізь – від Карпат, Волині, Полісся і аж до Таврії і Криму…

Через тиждень після Трійці в Україні за народним календарем наступають Петрівки. Це період найдовших днів і найкоротших ночей, коли «…мала нічка – Петрівочка, не виспалась наша дівочка; не виспалась, не нагулялась і з козаченьком не настоялась». У цей час дівчата і жінки співали п е т р і в ч а н і пісні, їх ще називали п е т р і в к а м и. В них оспівувалась благодатна пора – середина літа, пора одцвітання і дозрівання хлібів, коли «ячмінь колос викидає, соловейко голос покидає». Що ж це за такий дивний жанр – петрівчані пісні? Ніби-то і календарно-обрядові, а разом з тим і ліричні, в них присутні весільні мотиви, а поряд – жартівливі і навіть сатиричні? І схожі вони на купальські.
Що ж нам відомо, окрім зеленосвятської традиції, про ще загадковіший, і, на жаль, утаємничений в мороці тисячоліть, надзвичайно важливий у річному календарі період переходу весни у літо?

Звернемось до наукових дослідів нашого земляка з Володимир-Волинського, всесвітньо відомого вченого Агатангела Кримського, який у своїй праці «Звенигородщина з погляду етнографічного і діялектичного. Побутово-фольклорні тексти» (1928) пише: «Петрівка, або Петрів піст, починається в тиждень після Зелених Свят, у понеділок, – саме у той понеділок, коли бувають лоскотавчині проводи. А день перед тим, у неділю – то «запусти». Зранку наварять всякої страви, якнайбільше і найсмачніше, і цілий день їдять. А чужа людина, тільки в хату зайде, – то зараз її садовлять їсти: дають усяку страву, яка є… По вечері танцюють, співають. А взавтра, то вже піст, Петрівка… ».

Отже, «на Україні перший понеділок Петрівки називається «розиграми» і святкується, переважно, жінками. У давнину цього дня ховали солом’яну ляльку чоловічої статі на ймення Кострубонько, по-різному голосили над нею і співали таку пісню, чергуючи сумний та веселий наспів»:

Помер, помер, Кострубонько,
Сивий, милий голубонько,
Зосталася хатка
Іще й сіножатка,
І ставок, і млинок,
І вишневенький садок.
Що у ставок купатися,
А у млинок проспатися,
А у садок погуляти,
Кострубонька поминати.

Цей прадавній звичай мав багато варіантів, навіть у сусідніх селах. Так, на Поділлі, «ховати шуляка або коструба» означало – позбутися мари, смерті, примари. Дійство проводилося у лісі, а потім з веселими піснями всі поверталися у село. Можна сказати, що провівши Зелені Свята й «прогнавши шуляка», прощалися з весною та легкими роботами, бо незабаром починалася важка праця на косовиці, у полі, а тоді – жнива і так – аж до осені.
Пізніше, забувши цей звичай, українські жінки на р о з и г р и збиралися як на веселі забави – «бесіди» – «замочувати дійниці» до наступного збирання молока продовж Петрівки. Поставивши на землю нову дійницю, жінки сідали навкруг неї, і потім починається кругова чарка, за якою висловлюються і виспівуються різні господарські побажання:

Щоб дійниця не текла,
А хазяйка весела була!
Щоб хазяйка не засипала
Та до корови рано вставала!
Щоб корова стояла
Та по багато молока давала!»

На Новгород-Сіверщині на р о з и г р и молодь топила у воді гілки берези, прикрашені квітами, що символізувало у такий спосіб проводи весни. Цей день називався також «бриками», «бриксами», «регітним». Це своєрідне жіноче свято не має аналогів у інших слов’янських народів. Воно символізує незалежність української жінки, яка ніколи не була рабою чоловіка, а вважалася рівноправною господинею, а то й главою сім’ї. Під час «б р и к с» вся робота по господарству перекладалася на чоловіків, які, зрозуміло, не завжди могли впоратися з домашніми клопотами.

Петрівка характерна не лише прекрасними зразками обрядової поезії і неповторними за красою і образністю, піснями, значною кількістю повір’їв, звичаїв, обрядів, а ще своїми обрядовими стравами. На закінчення святкування печуть сирні пампушки, так звані «мандрики», що за християнськими легендами нібито пов’язані з мандрами апостолів Петра і Павла. Зозулі у цей час перестають кувати, бо в народі кажуть, що подавилися «мандриками», коли вкрали їх у святого Петра, і він покарав їх за це. Недарма й у пісні співається: «Уже ж тая Петрівочка минається, зозуля в капусту ховається».

Ольга Рутковська. З книги народознавчих нарисів «Забуте і воскресле». – К: 2007
 

 

Written by 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *