14 серпня – вшанування животворящого Хреста Господнього
Перший або малий Спас
За церковною легендою, у перший день серпня зародилося дерево, з якого згодом зробили хрест і на ньому розіп’яли Ісуса Христа.
14 серпня – вшанування животворящого Хреста Господнього
Перший або малий Спас
За церковною легендою, у перший день серпня зародилося дерево, з якого згодом зробили хрест і на ньому розіп’яли Ісуса Христа.
Слово «Спас» – скорочена назва слова «спаситель» (рятівник). Спасителем церква іменує Ісуса Христа. Залежно від часу визрівання плодів Спас справляють тричі. Перший Спас або Маковея – 14 серпня, його ще називають Спасом на воді, або мокрим і медовим, а пасічники освячують мед у церкві; другий – Великий або яблучний, – 19 серпня; третій, горіховий, – 29 серпня. На Спаса проводять хресні ходи на ріки, озера та ставки, бо вважається, що тоді вода має цілющу силу. Це свято знаменує проводи літа і в народі кажуть: «Прийшов Спас – пішло літо від нас».
Свято на честь св. мучеників Маккавеїв (у народі – Маковія) пов’язане із збиранням маку і його освяченням, протягом року з нього печуть маковики та інше печиво, виготовлене з борошна, меду і товченого маку. За давніми уявленням слов’ян про виникнення життя з води на Маковія освячують криниці. Цього дня до церкви приносять букети з особливих трав та збіжжя, які мають бути різнобарвними, перетнуті червоною стрічкою. В них добирають різні квіти: чебрець, миколайчики, чорнобривці, руту-м’яту, васильки, материнку, роман-зілля та ін. Крім того, можна всередину додати невеличку квітку соняшника, а також колоски зернових і голівки дикого маку, що зветься видюком, – їх в’яжуть у невеличкі пучечки по кілька штук. Кожне зілля чи квітка має своє призначення. Рута-м’ята оберігає господарів від усякої напасті та додає здоров’я. Ласкавці необхідні, щоб в сім’ї панували злагода ласка та любов. Кудрявці потрібні, щоб у хлопців чуби були кучерявими та щоб їх дівчата любили. Соняшник уособлює сонце, тому сприяє процвітанню родини, гарній долі. Колоски пшениці, жита та вівса символізують життя і Божий Промисел. Призначення маку – видюка, миколайчиків, рути вирізняється з – поміж усіх квітів і трав, що входять до маковійного букету, – ці рослини захищають господарів від нечистої сили. Мак – видюк росте завжди на гепатогенних зонах землі, чим вирівнює інформаційно – енергетичне поле цієї місцини подібно дубу. Освячений на Маковія мак – видюк здатний притягувати до себе і знищувати нечисту силу, ним обсипають хату знадвору, навіть все подвір’я, «щоб відьми не доїли корів і не приносили уроків».
19 серпня – Преображення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа
Другий Спас – яблучний
Це – одне з дванадцяти великих народно-релігійних свят. Як оповідають євангелісти, в середині свого земного служіння Ісус Христос привів учнів на гору Фавор, де раптом перевтілився: його обличчя засяяло, як сонце, одяг побілів, неначе сніг. У народі Преображення Господнє називають Великим і Другим Спасом. Цієї пори збирають врожай фруктів, меду, хліба, грибів, які відносять до церкви на посвяту. На Спаса прийнято поминати душі померлих родичів. За повір’ями, цього дня вони втретє, після Страсного четверга і Трійці, виходять на світ. Якщо в родині є тяжко хвора людина і їй на Спаса дати освячене яблуко – символ життя, то вона або видужає, або закінчаться її страждання і вона тихенько відійде до Успіння. Після Спасу часто настає різке похолодання, тому приказують: «Прийшов Спас – держи рукавички про запас».
28 серпня – успіння Богородиці
Успіння Богородиці – найбільше свято, встановлене на честь Діви Марії, вельми шановане в народі. За переказами, Вона померла в 48 років. Своє тіло Марія заповіла поховати у Гетсиманській печері. Під час похоронної процесії з’явився Ісус Христос з небесними силами в ореолі сяйва, взяв душу Марії і вознісся на небо. А через три дні після Успіння Богородиця воскресла і також вознеслася на небо. Святу Діву Марію звуть Пречистою, тому й свято отримало назву Першої Пречистої. Ще два свята на честь Богородиці відзначаються 21 вересня та 4 грудня. Про них говорять так: «Перша Пречиста жито засіває (сіють озимі), друга – дощем поливає, а третя – снігом покриває». Після свята починають відлітати ластівки, а відліт у цю пору журавлів віщує ранню зиму.
29 серпня – Третій Спас – горіховий або полотняний
Свято пов’язане із вшануванням полотняної ікони Ісуса Христа (Спаса на полотні). За давнім переказом, коли Ісус Христос умив обличчя та витер його рушником (убрусом), то на рушнику відобразився його лик. Рушник було передано хворому на проказу царю, і той повністю вилікувався від хвороби. А чудесний убрус згодом викупив візантійський імператор Костянтин Багрянородний. У зв’язку з цією подією було встановлено свято ікон, і єдине на честь образу Ісуса Христа. В народі третій Спас називають ще горіховим або хлібним, бо закінчилися жнива і починається сівба озимих: «Третій Спас – хліба припас». Раніше в цей день влаштовували ярмарки, на яких переважно продавали полотно.
За матеріалами Інтернету підготувала Вікторія ВАЛЬКОВА