Сергій Шевчук
Дискусія у Польщі
Група відомих науковців та лікарів направила другу за рахунком петицію до Президента, Уряду та Міністерства Охорони здоров’я Республіки Польща на тему вакцинації населення. Звернення до влади поширено у ЗМІ, та має на меті досягнення відступу від запланованих масових щеплень населення та повернення до “стану нормальності”.
Керівництво медичного відомства Польщі відреагувало досить оперативно, традиційно заперечуючи аргументи скептиків медичної спільноти. Президент А. Дуда вирішив не приховувати суспільних сумнівів, а тому у соціальних мережах виклав власну дискусію на вказану тему із трьома визначними медичними авторитетами.
В даному питанні польська влада демонструє відкритість та транспарентність запланованих дій. Водночас, застереження викладені у петиції, нерідко виглядають справедливими та такими, що допоможуть владним структурам уникнути промахів.
Не секрет, що в Україні після ажіотажу з придбанням засобів індивідуального захисту, тестуванням та іншими речами, що збагатили відповідні структури і організації, наступна хвиля неправомірних дій стосуватиметься масової вакцинації. До неї готуються комерційні та паракомерційні суб’єкти, виробляючи свої стратегії збільшення зиску, в тому числі і завдяки фальсифікації американських чи російських, британських чи китайських вакцин.
Звернення польських медиків, не дивлячись на неоднозначність деяких тверджень, допомагає розкрити певні нюанси у справі подолання пандемії.
Звернення польських медиків та науковців до влади з приводу Національного Плану щеплень від COVID-19.
1. Переважна більшість осіб молодшого віку переносить інфікування коронавірусом безсимптомно. Саме по собі зараження вірусом ще не свідчить про хворобу. Навіть ВООЗ визнає, що поширення вірусу при відсутності симптомів COVID-19 зустрічається досить рідко і будь-які лікарські дії повинні бути направлені на осіб з проявами хвороби. Групу ризику становлять головним чином люди старші за 70 років із супутніми захворюваннями. Для чого ж тоді вакцинувати молодих?
2. Введення вакцини до організму може спричинити певні ускладнення і тому належить визначити їх ризик. Щоб мати право наполягати на необхідності щеплень, треба переконатись, що тяжкість захворюваності та ймовірність смерті у випадку натурального перебігу хвороби COVID-19 є значно вищим за ризик ускладнень після вакцинації. Таких висновків не надано.
3. Вакцина була розроблена дуже швидкими темпами, тому упущено деякі етапи досліджень, зокрема, тести на тваринах, як і певні клінічні проби, які відповідали б структурі популяціі. Відповідно до інформації виробників, не тестувались діти до 12 років та досить обмежено – особи після 65 років. Тим самим відомості про дію вакцинальної конструкції mRNA на найбільш загрозливі контингенти є обмеженими. А беручи до уваги, що до цього часу ніколи не застосовувались така конструкція вакцини для людей, то її застосування має бути попередньо детально проаналізовано. Новаторство не є доказом безпечності, а нові підходи вимагають великої обережності. Це – досить істотне застереження щодо застосування вакцин молодим, адже ім в мінімальній мірі загрожує хвороба COVID-19.
4. Нові вакцини, створені на базі mRNA або на основі вірусних векторів, не є традиційним щепленням. Це скоріше субстанціі, котрі можуть в клітинах організму викликати модифікації структури генів.Такого виду “щеплення” не можна вважати успішними, поки іх ефективність і відсутність серйозних наслідків не стане науково доведеною. Застосування їх на нинішньому етапі – це медичний експеримент на людях, який апріорі допускає невідомість потенційних довготермінових результатів і саме тому щеплення потребує повторень. Швейцарський орган, відповідальний за реєстрацію і контроль за ліками (Swissmedic), не погодився на допуск до вжитку у Швейцарії вакцин Pfizer/BioNTech, AstraZeneca i Moderna, коли виявилось, що в документації бракує даних щодо їх безпечності та ефективності. Польща повинна ставитись до питань безпеки щеплень з такою ж повагою, як це роблять у Швейцарії.
5. Мало кому відомо, що до останнього часу вакцини на базі mRNA не були допущені для обороту на ринку. Результати випробувань не були однозначними і не давали права на твердження про їх цілковиту безпечність. Це ж стосується і вакцин виготовлених на базі вірусних векторів. Механізм індукування імунологічної відповіді, механізм розпізнавання “вакцини mRNA” рецепторами клітин та їх активація на даний час добре не вивчені. Спроби переконати населення урядовими функціонерами, навіть з благими намірами, в тому що ці щеплення повністю безпечні, є неетичними. Тому, щеплення заплановані в Польщі, мусять бути виключно добровільними, без будь-яких форм примусу, посереднього чи безпосереднього, разом з тим, без використання будь-яких привілеїв для вакцинованих осіб.
6. Якщо фармацевтичні фірми прагнуть впровадити нові вакцини, а Уряд Польщі зобов’язується їх закупити і застосувати для мільйонів поляків, то фармкомпанії, рівно як і Уряд, будуть нести відповідальність за помилки і негативні ефекти для здоров’я в разі їх застосування. Потрібно створити бази даних для відслідковування набутих поствакцинальних ускладнень а також правові рамки для рекоменсації постраждалим. Саме по собі запровадження щеплень та їх пропаганда, без гарантій фінансової компенсації з боку фірм та Уряду Польщі в разі негативних побічних наслідків, варто визнати як дії на шкоду громадянам.
7. Об’єктивна інформація про можливість побічних ефектів після щеплення повинна бути надана громадськості, по аналогії з використанням інших медичниих препаратів… Уряд не повинен займатись промоцією вакцин, уподібнюючись до корпорацій, які хочуть продати свій товар, а виконувати свою функцію – охорони громадського добробуту. Експерти уряду повинні підписати декларацію про відсутність у них конфліктів інтересу, зокрема щодо зиску від фармацевтичних корпорацій.
8. … Заявляємо про наш спротив посиленню санітарних обмежень. Необхідно контрольовано запровадити вироблення природного масового імунітету та обмежити програму масових щеплень, крім осіб із груп ризику та бажаючих які в виразили усвідомлену згоду.
9. При оцінці ситуації слід керуватись не кількістю підтверджених заражень, а числом хворих, що потребують госпіталізацїі у відділеннях інтенсивної терапії. Рішення Уряду повинні базуватись на ретельному аналізу та знаннях того, що :
а) хвороба COVID-19 виявилась значно менш смертельною, ніж передбачалось;
б) наслідки запроваджених обмежень є катастрофічними не лише для економіки, освіти чи культури, але і для самої системи охорони здоров’я – тисячі пацієнтів з іншими захворюваннями лишились без належної лікарської допомоги, що призвело до росту летальних наслідків від причин, відмінних від коронавірусу;
в) щеплення не дають гарантії безпеки;
г) епідемія закінчиться через набуття природного колективного імунітету при одночасній належній охороні осіб із груп ризику.
10. Нинішнє зменшення рівня заражень вказує на те, що колективний імунітет створюється поступово, рівномірно по усій Польщі. Польща виходить із стану епідемії. Масова вакцинація в такій ситуації є недоцільна. Фінансові ресурси що будуть витрачені на неї, є величезними, а їх недоотримання в інших сферах – ризиковане. Тому ми, звертаємось до Президента та Уряду РП з метою відступу від запланованих масових щеплень, від масових тестів, які не є вірогідними і впливають лише на фальшиву статистику…
Вимагаємо щоб увесь потенціал служб охорони здоров’я використовувався для лікування усіх хворих. Частина з них впродовж останніх місяців достовірно частіше помирає не від COVID-19, а в результаті набутих хвороб та відсутності доступу до швидкого і ефективного лікування.
Підписи 60-и польських лікарів, науковців, дослідників.
PS. Шкода, що подібні дискусії у нас мають кулуарний характер, без залучення фахівців з різними, відмінними поглядами. А це лише сприяє вседозволеності бюрократів та корупції на біді співгромадян.